
News Item

How Eutelsat, a French Satellite Operator, Helps
Keep Russia’s TV Propaganda Machine Online |
WIRED
By Justin Ling
May 15, 2022

Not long after Russia steamrolled into South Ossetia in 2008, effectively annexing
the territory of its southern neighbor, a group of Georgians banded together to set
up a new Russian-language television station, a voice independent of the Kremlin:
Kanal PIK.

With the help of Georgia’s public broadcaster, they signed a five-year deal with
French satellite operator Eutelsat to beam their station into the Caucasus. Just two
weeks after they launched in 2010, Eutelsat notified PIK that they
were dropped. Their space on the satellite had been promised to Gazprom Media
Group, a chief pillar in Moscow’s tightly controlled media system.

Kanal PIK said in a statement at the time that the saga “leaves Intersputnik and
Gazprom Media Group—both of which adhere to the Kremlin’s editorial line—with
a de facto satellite transmission monopoly over Russian-language audience.” Kanal
PIK would acquire a spot on another Eutelsat a year later, but the station struggled
and went dark in 2012.

More than a decade on, Russia once again finds itself trying to consolidate its
information hegemony in the region. And, once again, Eutelsat is making it
possible.

[…]

Source: How Eutelsat, a French Satellite Operator, Helps Keep Russia’s TV Propaganda
Machine Online | WIRED

https://www.wired.com/story/eutelsat-russia-ukraine-propaganda-denis-diderot-committee/
https://www.wired.com/story/eutelsat-russia-ukraine-propaganda-denis-diderot-committee/

